Docenten

[ A+ ] /[ A- ]

Laatste volledige update van 20Dingen.nl: november 2013

Benodigdheden

Genoeg computers, Windows, Internet Explorer, een docentenpc waar alles op mogelijk is, beamer en scherm en
Koffie met koekjes

Laat de cursisten een USB-stick met hun foto’s en video’s meenemen.

Hebben de cursisten geen eigen materiaal mee, zorg dan zelf voor voorbeeld foto’s en video’s

Kranten- en tijdschriftartikelen. Lokale voorbeelden en sites. Zoek naar bekende plaatsgenoten die actief zijn op Twitter etc…

Praktijkervaringen

Herman Wevers van bibliotheek Rivierenland, vestiging Culemborg, Heeft met behulp van de site www.20dingen.nl workshops georganiseerd. Hij heeft zijn ervaringen voor ons op papier gezet. Het biedt nuttige tips en houvast voor bibliotheken die ook workshops willen geven. Lees Hermans aanbevelingen >>

Tips en aandachtspunten

1. Testen, testen, testen
De belangrijkste tip. Loop de cursus na op de pc’s die u gaat gebruiken. Publiekspc’s zijn beveiligd. Doorgaans kunnen er geen programma’s op geïnstalleerd worden. Controleer daarom of het mogelijk is foto’s te uploaden bij Picasa. Wil je Picasa als programma laten zien, is dat geïnstalleerd. Hoe zit het met updates? Is de laatste versie geïnstalleerd. Werken alle benodigde browserplug-ins? De laatste versie van Flash? Of de browseruploader van Picasa Webalbums? Kunnen USB sticks gebruikt worden (zitten de aansluitingen op een bereikbare plek en herkent de windows verkenner de USBstick). Het komt ook voor dat de verschillende pc’s net anders geconfigureerd zijn en dus net anders werken, of beveiligd zijn. Dat kan in de loop der tijd wijzigen. Wees daar alert op.

2. Beperken
Verkijk je niet op de vaak moeizame voortgang. Niet iedereen is even muis- en computervaardig. Stel jezelf dus geen te hoge eisen en laat lucht in het programma. Hou wat extra stof voor handen, als blijkt dat de groep sneller opschiet dan gedacht.

3. Doe het niet alleen
Ervaring leert dat het geven van workshops aan volwassenen doorgaans niet door één persoon uitgevoerd kan worden. Seniorweb werkt met één begeleider op twee à drie cursisten. Voor deze cursussen krijg je waarschijnlijk mensen die al iets verder zijn. Maar zorg dat je hulp hebt. Hulp die zelf ook snapt hoe het werkt.

4. Don’t panic!
Raak niet in paniek als dingen niet gaan als je denkt dat ze moeten gaan. Als je de eerste tip hebt uitgevoerd (testen!) dan voorkom je een hoop ellende. Moeilijke vragen kun je altijd later uitzoeken en terugkoppelen.
Soms klopt de inhoud van de handleiding niet met de werkelijkheid. Het kan zijn dat de webdienst zaken aangepast hebben. Soms komt het ook doordat een andere browser- of Windowsversie wordt gebruikt. En het komt ook voor dat beveiligingsmaatregelen de browser anders laten functioneren. Geef het ons in iedergeval door als je zaken tegenkomt die niet meer kloppen. En geef de cursisten de tip om vooral goed het scherm te blijven lezen als dingen er anders uitzien. Vaak komen ze er zelf wel achter hoe het dan wel moet.

5. Sociaal.
Web 2.0 gaat over het sociale web. Zorg dat je dat ook uitstraalt. Interesseer je voor je cursist, tijdens en na de cursus. Probeer in te gaan op hetgeen zij interessant vinden en hou je niet te krampachtig vast aan voorbeelden die jij of wij hebben bedacht. Informeer na de cursus hoe het gaat en vraag of ze je op de hoogte willen houden. Abonneer je op hun foto’s, video’s, tweets, noem maar op en reageer daar af en toe eens op. Laat zien dat je betrokken bent. Sta open voor vragen na de cursus. Misschien via de balie of tijdens vragenuurtjes.

6. Pas je aan
De workshops en handleidingen zijn bedoeld voor volwassenen, vaak senioren. Zij hebben een andere leerstijl dan bijvoorbeeld jongeren. Ze zijn niet opgegroeid met computers en hebben het zich moeten aanleren. Ze willen graag weten wat er gebeurt als ze op een knop drukken, bij voorkeur nog voordat ze op de knop hebben gedrukt. Hou daar rekening mee. Het sociale aspect is ook belangrijk. Zorg dat er tijd is voor een kop koffie en een moment om met elkaar te kletsen. Stimuleer dat door vragen te stellen. Niet alleen zenden!
Zoek naar voorbeelden die de doelgroep aanspreken. Geef recente voorbeelden uit het nieuws.

7. Maak je niet druk over…
Zaken die niet in je macht liggen. In deze cursus laten we deelnemers kennis maken en werken met online diensten. Als het goed is heb je de werking getest op de cursuspc’s. Het kan zijn dat deelnemers thuis op problemen stuiten. Dat kan duizend en één oorzaken hebben. Van verouderde browsers, onhandigheid tot te strikte beveiliginsinstellingen. Het blijft altijd gissen wat er loos kan zijn. Dat is vervelend en demotiverend voor de deelnemers. Jij kan daar echter niet zoveel aan doen. Hooguit kun je wat tips geven, maar je kunt moeilijk langsfietsen. Accepteer dat dat gebeurt, want het gebeurt. Je kunt eventueel wel op internet zoeken naar de oplossing van het probleem. Vaak staat in de Help/FAQ van de betreffende service een antwoord op je probleem.

Waarschuwing: Google- en Gmailaccounts.
Pas op met het gelijktijdig aanmaken van Gmail- of Google-Accounts. Er is door Google een maximum gesteld aan het gelijktijdig te registreren aantal Google, Gmail of Blogger-Accounts per ip-adres. Hoeveel dat is weten we niet. Maar het is ons overkomen dat een deel van de cursisten zonder problemen een Gmail-account konden registreren en een ander deel niet. Het duurt vervolgens 24 uur voordat er weer nieuwe accounts geregistreerd kunnen worden. Google kijkt daarbij naar het netwerk waar gelijktijdig accounts aangemaakt worden. Zo’n netwerk heeft een nummer, het ip-adres. Te veel accounts in één keer wekt de argwaan van Google en kan duiden op spamactiviteiten. Vandaar het maximum.
Een bijkomend probleem is dat een Google-account gekoppeld wordt aan een bestaand mailadres. Om het Google-Account te kunnen gebruiken moeten de deelnemers een bevestigingsmail beantwoorden. Veel zullen niet weten hoe ze moeten inloggen bij de webmailservice van hun provider.

Wat zijn oplossingen:
– Laat tijdens de introductieles aan de deelnemers zien hoe het werkt. Verwijs ze vervolgens naar de handleiding op deze site en laat ze het thuis uitvoeren. Mochten ze er niet uitkomen, laat ze dan even langs komen zodat je ze even kan assisteren.
– Als deelnemers zich aanmelden kun je gelijk een Account met ze aanmaken.

Gebruik cursusmateriaal

Alle handleidingen zijn als pdf-document downloaden. Dat kan via de link onderaan de handleidingen.

Workshopopzet

Er zijn verschillende manieren te bedenken om senioren te leren omgaan met web 2.0 tools. De beste manier is ze het vooral zelf te laten ervaren en doen. Geen klassikale les met voordoen en nadoen, dat is niet echt meer van deze tijd. Maar hoe dan wel? Een aantal suggesties.

Online
De handleidingen kunnen zonder instructie gebruikt worden om de basis van de belangrijkste Web 2.0 diensten onder de knie te krijgen. Je kunt mensen wijzen op het bestaan ervan en een link plaatsen op de bibliotheekwebsite. Bij vragen kun je aangeven altijd bereid te zijn te helpen. Helpen gebeurt tijdens of buiten openingsuren, op afspraak of spontaan. Net afhankelijk van drukte en bezetting.

Klassikaal
Sommige mensen vinden het pettig om in een georganiseerde lessenserie de materie aangereikt te krijgen. In Culemborg bijvoorbeeld dient het online materiaal als basis voor een serie van zes workshops over web 2.0 diensten. Mensen krijgen in elke bijeenkomst een inleiding over web 2.0 en de betreffende web 2.0 sites. Daarna gaan de deelnemers zelf aan de slag. Zelf ontdekken, spelen, oefenen en ondergaan.

Inloop
Een aardig allternatief is een vast inloopuur waar mensen met allerlei leervragen langs kunnen komen. De één wil aan de slag met foto’s en de ander met filmpjes. Aan de hand van de handleidingen gaan de deelnemers aan de slag en de bibliotheekmedewerker helpt mensen als zij problemen ondervinden of vragen hebben. Het voordeel van deze methode is dat er een vaste tijd is dat mensen langs kunnen komen. Men kan er op rekenen en evt. iemand anders meenemen. Mensen ztten niet vast aan een programma, maar kunnen in hun eigen tempo aan de slag met het onderwerp van hun keuze. Daarmee krijgt de bijeenkomst ook een sociale functie en sluit het naadloos aan bij de ontmoetingsfunctie van de bibliotheek. De bibliotheek is in staat te laten zien dat ze verstand van zaken heeft. Eventueel kunt u mensen laten kennismaken met nieuwe ontwikkelingen en nieuwe apparatuur, zoals iPads, e-readers enzovoort.

Vragen, opmerkingen, ervaringen en reacties

Wij stellen jouw bijdrage en ervaringen zeer op prijs. Wij zullen deze verzamelen op deze site, zodat jouw collega’s ook van jouw ervaringen kunnen leren.
Je kunt jouw ervaring, tips, vraag of wijzigingsverzoek via dit formulier aan ons melden.

Welke bibliotheken organiseren activiteiten?

Om gebruikers inzicht te geven bij welke bibliotheken zij terecht kunnen voor een workshop of ondersteuning kun je jouw bibliotheek opgeven via dit formulier.

Dit bericht is geplaatst in Docenten met de tags . Bookmark de permalink.