6. Zoeken met Google – Betrouwbare informatie?

[ A+ ] /[ A- ]

U heeft na een geslaagde zoekactie een webpagina gevonden met precies de informatie die u zocht. Maar wie garandeert u dat de informatie die u gevonden heeft wel correct is? Hoe kunt u zeker zijn dat de gepubliceerde informatie betrouwbaar is?

Zeker als u op zoek bent naar bijvoorbeeld juridische of medische informatie is het van het grootste belang dat de informatie klopt. Een waarschuwing is hier dan ook op zijn plaats. Doordat iedereen informatie kan publiceren en een overkoepelende controlerende organisatie ontbreekt, zult u nooit 100 procent zeker van uw zaak kunnen zijn. Een gezond wantrouwen is op zijn plaats! Een paar tips om u te helpen.

Handreiking

media_1275056084988.png

Wie heeft de informatie op het internet gezet?
Om te bepalen of informatie betrouwbaar is, bekijkt u de aard van informatie én de afzender. Is dit een bedrijf of een particulier? Een ideële stichting of een gelegensheidsformatie? Wat is de toon van de tekst, informatief, neutraal, opruiend etc.?

Is er informatie over de site te vinden?
Welke autoriteit heeft de samensteller, wat zijn de beweegredenen en wat is de werkwijze. Dit soort informatie is vaak terug te vinden onder knoppen als: info, about, over, help etc…

Wat is het doel van degene die de informatie op het internet heeft gezet?
Informeren, verkopen, propageren, het uitdragen van een mening zijn belangrijke doelen die de informatie een eigen karakter geven.
Is bijvoorbeeld een verkoper objectief bij de omschrijving van zijn product, of wil hij zijn product alleen verkopen en kleurt dat zijn informatie? In zo’n geval zou u kunnen kijken of er anderen zijn die hun ervaringen gepubliceerd hebben. Kijk eens op een vergelijking site als Kieskeurig als u over een product ervaringen van andere gebruikers wilt weten.

Hoe actueel is de informatie?
Is er een datum te vinden wanneer de informatie voor het laatst gewijzigd is.

Kan er met degene die de informatie gegeven heeft gecorrespondeerd worden?
Vaak weet de persoon meer over een onderwerp en kunt u hem of haar om nadere uitleg en tips vragen.

Kan ik op een andere site dezelfde informatie vinden?
Is het echt belangrijk dat de informatie klopt, ga dan op zoek naar een andere site met informatie over het onderwerp en vergelijk de gegevens. Wellicht kunt u de gegevens ook in een boek terugvinden.

Verwijst de site naar andere bronnen in boeken, tijdschriften of kranten?

Werken de links?
Vindt u veel niet werkende links dan betekent dat meestal dat de site niet goed wordt bijgehouden en dat men blijkbaar geen hoge prioriteit geeft aan de website.

Bevat de site veel taal- en spelfouten?
Correct taalgebruik zegt ook wat over de zorgvuldigheid van de aanbieder.

Is de site goed en duidelijk van opzet?
Een bedrijf dat zijn werk en zijn klanten serieus neemt zorgt voor een goede en overzichtelijke site, waar informatie duidelijk aangeboden wordt.

Ezelsbruggetje

Een aardige methode om te hanteren bij het zoeken is de methode W.A.A.R.D. Het is een hulpmiddel om informatiebronnen te beoordelen en door de afkorting makkelijk te onthouden.
Oftewel "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten…"

W ebadres: wat zegt het?.com, .eu, privé-site, .nl, . be

A utoriteit: wat is de autoriteit van de auteur? Is de eigenaar van de site bereikbaar via e-mail of telefoon? Als je twijfelt, onderzoek dan of anderen verwijzen naar deze site. Eventueel zoekactie met Google geavanceerd om het te checken.

A ctueel: is de site up-to-date, bijgehouden? Wanneer was de laatste update van de pagina? Kijk ook eens of alle links werken.

R eclame: staat er reclame op de site? Reclame is meestal bedoeld om zoveel mogelijk te verkopen, en niet altijd om de meest betrouwbare informatie te geven. Websites kunnen geld genereren door reclame te plaatsen op de site. Duidelijk moet zijn wat reclame is, en wat niet.

D oel: stemt de inhoud daarmee overeen? Voor wie is de site bedoeld en wat is de insteek van de site.

Dit bericht is geplaatst in 2. Zoeken met Google met de tags , . Bookmark de permalink.